Pracovníci ostrahy čelí stále větší agresivitě

Společnost SSI Group, která poskytuje bezpečnostní služby pro více než 400 objektů v České republice a na Slovensku, monitoruje případy napadení pracovníků ostrahy, které meziročně neustále narůstají. A to rozhodně ne malým tempem. Tyto situace se množí zejména v obchodních centrech. Zatímco v předchozích letech šlo o jednotky případů, od roku 2017 se situace stále zhoršuje. V některých obchodních centrech se jedná již o desítky případů ročně a četnost útoků neustále roste. Vedle rostoucího počtu fyzických incidentů nebezpečně stoupá také agresivita útočníků.

„Situace se meziročně stále zhoršuje. To dokazují i naše statistiky, kdy evidujeme stále více případů agresivního jednání vůči pracovníkům ostrahy. Alarmující byl loňský rok, kdy počet napadení či mimořádných situací, které museli naši pracovníci řešit, již v prvních měsících překonal celý rok 2017,“ říká Radek Škrabal, provozní ředitel SSI Group.

Pracovníci ostrahy se stále častěji setkávají s případy, kdy musejí čelit útokům pachatelů ozbrojených bodnými a sečnými zbraněmi, paralyzéry, teleskopickými obušky nebo plynovými pistolemi. Na denním pořádku jsou pak fyzické útoky nebo verbální urážky. Za útoky zpravidla stojí osoby pod vlivem omamných či psychotropních látek, sociálně nepřizpůsobiví občané, ale nezřídka jsou mezi nimi také osoby mladší 18 let. Obrana proti těmto útokům je pro pracovníky ostrahy stále náročnější, a to i přes těsnou spolupráci s Policií České republiky. Incidenty nezřídka končí i pracovní neschopností pracovníka ostrahy.

„Svým zaměstnancům proto zajišťujeme sérii školení, která si kladnou za cíl naučit je předcházet konfliktním situacím a v případech, kdy to není možné, se účinně bránit. Školení a kurzy sebeobrany či první pomoci doplňují na vybraných objektech i zátěžové modelové situace, které pracovníkům ostrahy pomáhají soustavně oživovat taktické postupy a znalosti zákonných norem. Součástí těchto školení je rovněž organizace dění v místě mimořádné situace, včetně složek Integrovaného záchranného systému,“ dodává Radek Škrabal z SSI Group.

Dlouhodobým problémem je také netečnost veřejnosti v případě vzniku konfliktu, která těmto případům často přihlíží, či si dokonce incidenty nahrává na chytré telefony. Přesto v očích veřejnosti zůstává pozice pracovníka ostrahy velmi podceňována. Přitom pro mnohé návštěvníky jsou podvědomou pojistkou pocitu bezpečí, díky nímž si mohou bez obav užít své nákupy, oběd či zábavu.