Nemluvte o výjimce pro e-shopy!

Elektronická evidence tržeb odstartovala a stále budí řadu emocí. V posledních dvou týdnech se pak často mluvilo o novém návrhu ministra financí Andreje Babiše. Jeho cílem bylo upřesnění nejasností ohledně online plateb v evidenci tržeb, respektive jasné vyřazení těchto internetových plateb z evidence. A v této souvislosti se často mylně mluví o „výjimce“ pro e-shopy. To je ovšem naprosto nepřesná interpretace!  

Výjimka pro e-shopy? Ne, zásah proti zbytečné duplicitě
 
Internetové obchody jako takové totiž v navrhované úpravě zákona vůbec nejsou zmíněné a samozřejmě se jich nadále EET týká. I v případě, že by Poslanecká sněmovna pozměňovací návrh přijala, budou e-shopy stále povinny evidovat tržby přijaté v hotovosti či kartou v rámci svých prodejen či výdejen stejně, jako ostatní klasické kamenné obchody.
 
„V návrhu pana ministra, který jednoznačně podporujeme, se jedná pouze o vyjmutí on-line plateb z EET. Tyto platby mají již nyní digitální stopu a jsou pod dohledem například ČNB. Není tedy nutné je evidovat dvakrát,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dodává: „Současně je zákonný požadavek na rychlost zaevidování platby v prakticky neslučitelný s realitou a technickými možnostmi. E-shopy totiž fungují zcela odlišně oproti kamenným obchodům.“
 
V praxi řada e-obchodů nedostává informace o proběhlé platbě v reálném čase. Provozovatel malého e-shopu kontroluje přijaté platby v podstatě manuálně, a to po přihlášení do administrace příslušné platební metody (třeba jen jednou denně). S ohledem na technickou náročnost nedává smysl provádět rozsáhlé úpravy a propojování všech systémů na pozadí e-shopu s EET. „Zákazník může v e-shopu objednat a zaplatit zboží třeba ve čtyři hodiny ráno. Provozovatel e-shopu fyzicky tuto informaci zjišťuje až po příchodu do práce a rozesílá zboží. Ovšem evidovat tržbu by měl uprostřed noci, to je prakticky nemožné. Menší e-shopy tak raději zcela vyřadí on-line platební metody z nabídky. Poslanci, média i veřejnost by měli celou záležitost sledovat s nadhledem. Pokud nebude návrh poslaneckou sněmovnou přijat či se nenajde jiné praktické řešení, poškodí to nejen internetové obchody, ale především jejich zákazníky,“ uzavírá Jan Vetyška.